Deník abstinentky - kapitola druhá - Velikonoce

01.04.2024

Jako malá jsem vyrůstala na vesnici, a tak mi tradice spojené se svátkem Velikonoc nebyly nikdy cizí. Barvení vajíček bylo ok, dokonce mě to vlastně baví, teda když jich nemusím dělat 30 ve dvě hodiny ráno. Mám ráda nádivku, mazanec i beránka. Líbí se mi pěkné jarní dekorace. 

Jako dítě nebo i jako teenager si z Velikonoc asi něco vezmete, v pubertě to pro někoho může být dobrá šance užít si pozornosti kluků, kteří by si vás normálně nevšimli... Anebo naopak šílená noční můra. Mně to vždycky přišlo takové podivně nepopsatelně trapné. 

Čím jsem starší, tím bizarnější mi přijde ten zvyk otevírat a pouštět si domů cizí chlapy, obvykle už přiopilé, opilé nebo dokonce namol, a nechávat se od nich šlehat pomlázkou. Proboha proč? Ani kdyby byli střízliví, nechci, aby se ke mně jen tak přibližovali a šlehali mě po zadku. Natož, když smrdí alkoholem, blekotají (ano, to je neúprosný příznak opilosti; přijde mi totálně nechutné, jak opilí lidé znějí jako děti, které ještě neumějí dobře mluvit -  u dětí to možná lze považovat za roztomilé, ale u dospělých fakt ne) a málem ani nevylezou těch pár schodů dovnitř. Kdyby vám kdykoli jindy přišel někdo nalitý domů, ať už známý nebo cizí, taky kolem něj budete skákat a ještě mu posluhovat? Vždyť to nedává smysl. Ale to Čechům nevadí, jak se to může svézt na tradici, je přece v pořádku ztřískat se do němoty, že?

Fakt nevím, proč by se Velikonoce nemohly slavit bez alkoholu. Proč by si koledníci nemohli prostě jen přijít popovídat se svými známými nebo kýmkoli, kdo je pustí dovnitř, vybrat si vajíčko, dát si kus nádivky nebo mazance nebo čehokoli a zapít to minerálkou. A když jim to ženy dovolí, klidně je i sešlehat, proč ne, pokud se na tom domluví... Asi by to nebyla taková zábava, kdyby se nezfetovali alkoholem? Už jsem slyšela hodně výmluv, proč by to bez chlastu nešlo, nejčastěji, že je to tradice, a přece by nemohli urazit hostitelky, když to tak nachystaly, nebo v tom "nechat" kamarády nebo "přece nebudu pít vodu, to není tak dobré, to pak není taková zábava". Takže tradice je tradice a přes to nejede vlak, i když vede lidi k tomu, aby brali drogy? Oukej... 

A další věc - sáhněte si do svědomí, kolik z vás hostitelek o Velikonocích řešilo, jestli je koledníkům víc než 18 let, a opravdu nikdy nikomu nezletilému nedalo "ani si trochu líznout"? A kolik z vás hostitelek by respektovalo, kdyby nějaký z koledníků řekl "ne, já si nedám, děkuji", nemělo to potřebu komentovat nebo se dál vyptávat a pohotově mu nabídlo třeba tu zmíněnou minerálku? A kolik z vás, koledníků, by si trouflo před svými kamarády říct, že budete koledovat, ale nebudete při tom pít?

Doufám, že jsem v dobré bublině a spousta z vás mi napíše, že na nějakou z těch otázek s čistým svědomím odpovídá, že ano, a slaví Velikonoce jinak. Budu moc ráda. 

Prosím, pokud máte pozitivní zkušenosti z respektujících, nebo snad dokonce alkohol free Velikonoc, dejte mi vědět. Ráda slyším, když se něco posouvá zdravějším a tolerantnějším směrem. :) Vždycky mám pak radost, že to s naší českou společností ještě není tak zlé :). 

Vaše Miška Liška 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky